NEWSLETTER I 2 lutego 2024
 

– bez wymogów "SUP" w Gastronomii –

 

„Bio SŁOMKI roślinne - NIE rozmakają”

„Bio TORBY, REKLAMÓWKI, ZRYWKI - Kompostowalne”

„Branża GASTRO kupuje taniej” - nie masz konta, zarejestruj się na naszej  platformie i kupuj z rabatem

 

Jeśli wybierzesz produkty naturalne, obowiązki SUP: opłaty, ewidencje, sprawozdania,...

Cię nie dotyczą.

"KUBKI, POJEMNIKI na wynos… których dyrektywa SUP nie dotyczy znajdziesz tutaj - po prostu kliknij"

BIODEGRADOWALNI.pl

 

 

Nowe obowiązki dla pakujących w opakowania jednorazowe od 1 stycznia 2024!

(dyrektywa SUP (single-use plastics) w pigułce poniżej)

Bar, restauracja, kawiarnia (marki neutralne)

Bar, restauracja, kawiarnia (marki własne - produkty z nadrukiem indywidualnym)

W dniu 24 maja 2023 r. weszły w życie przepisy dotyczące jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych (SUP Single-Use Plastics). Takimi produktami są również jednorazowe opakowania do pakowania żywności gotowej do spożycia oraz kubki na napoje. Przepisy dotyczą jedynie produktów jednorazowego użytku wykonanych w całości lub części z tworzyw sztucznych.

Ustawa określa dla jakich rodzajów opakowań należy stosować nowe wymagania. Dla barów, restauracji i kawiarni są to:

  • Kubki na napoje.
  • Pojemniki na żywność stosowane w celu umieszczania w nich żywności: przeznaczonej do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos, zazwyczaj spożywanej bezpośrednio z pojemnika oraz gotowej do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie.
  • Lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego.
  • Paczki i owijki wykonane z elastycznych materiałów zawierające żywność przeznaczoną do bezpośredniego spożycia z paczki lub owijki bez żadnej dalszej obróbki.

NAJWŻANIEJSZE OBOWIĄZKI:

I. ZAKAZ WPROWADZANIA

Od 24 maja 2023 r. zakazuje się wprowadzania do obrotu produktów jednorazowego użytku wykonanych z tworzyw sztucznych w całości lub części, takich jak:

  • sztućce (widelce, noże, łyżki, pałeczki)
  • talerze
  • słomki
  • mieszadełka do napojów
  • patyczki mocowane do balonów w tym mechanizmy tych patyczków
  • pojemniki na żywność wykonane z polistyrenu ekspandowanego (styropianu)
  • pojemniki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka, wykonane z polistyrenu ekspandowanego (styropianu)
  • kubki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka, wykonane z polistyrenu ekspandowanego (styropianu)
  • jednorazowych toreb wykonanych z oksydegradowalnych tworzyw sztucznych

Jeżeli wyżej wymienione produkty posiadacie Państwo jeszcze w swoich magazynach to mogą być nadal używane, ale jedynie do wyczerpania zapasów.

II. OZNAKOWANIE

Od 24 maja 2023 r. zakazuje się wprowadzania do obrotu produktów jednorazowego użytku wykonanych z tworzyw sztucznych w całości lub części bez wymaganego oznakowania (symbol z żółwiem):

  • kubków na napoje

Jeżeli wyżej wymienione produkty posiadacie Państwo jeszcze w swoich magazynach to mogą być nadal używane, ale jedynie do wyczerpania zapasów.

III. POBIERANIE OPŁATY OD UŻYTKOWNIKA KOŃCOWEGO, WPIS W REJESTR BDO, EWIDENCJA i SPRAWOZDAWCZOŚĆ

1. Pobieranie opłaty od użytkownika końcowego

Bar, restauracja, kawiarnia jest zobowiązana do pobierania opłaty od użytkownika końcowego zaczynając od 1 stycznia 2024 r. Pobrana opłata ma być odprowadzana na wskazane konto Urzędu Marszałkowskiego (UM) w terminie corocznym do 15 marca za rok uprzedni (pierwszy rok odprowadzania pobranej opłaty w 2024 r. to termin do 15 marca 2025 r.). Opłata pobierana jest w miejscu prowadzonej działalności baru, restauracji, kawiarni i odprowadzana do odpowiedniego UM ze względu na miejsce jej pobrania.

Użytkownikiem końcowym jest każdy kto zakupi puste opakowanie (pojemnik, kubek) objęte opłatą lub żywność/napoje pakowane w te opakowania przez przedsiębiorcę, który je oferuje. Konsument/Klient wykorzystuje je na potrzeby własne, bez dalszej odsprzedaży.

Produkty objęte obowiązkiem pobierania opłaty to:

  • kubki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka (opłata wyłącznie za kubek)
  • pojemniki na żywność, w tym pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez (opłata wyłącznie za pojemnik), stosowane w celu umieszczania w nich żywności: przeznaczonej do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos, zazwyczaj spożywanej bezpośrednio z pojemnika oraz gotowej do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie, (np. sałatka, deser, sushi, ciepły posiłek).

Uwaga!

Pod obowiązki podlegają puste pojemniki i kubki oraz te zawierające napoje i żywność pakowaną przez bar/restaurację/kawiarnię. Pakującym i sprzedającym ten sam podmiot (ten sam NIP).

Wysokość pobieranej opłaty określona jest rozporządzeniem i dotyczy wyłącznie powyżej wymienionych kubków na napoje oraz pojemników na żywność, wynosi odpowiednio:

0,20 zł + VAT / sztukę wydanego kubka na napoje

0,25 zł + VAT / sztukę wydanego pojemnika na żywność

Wydawanie produktów objętych opłatą podlega ewidencji i sprawozdawczości (prowadzonej już od 24 maja 2023 r.). Opłata pobierana jest od 1 stycznia 2024 r.

2. Ewidencja realizacji obowiązku pobierania opłaty od użytkownika końcowego

Ewidencja może być prowadzona w postaci papierowej lub elektronicznej i ma zawierać informacje o liczbie nabytych i wydanych opakowań użytkownikom końcowym w danej jednostce gastronomicznej. Ewidencja prowadzona jest już od 24 maja 2023 r., pomimo że pobieranie opłaty rozpoczyna się od 1 stycznia 2024 r.

3. Przekazywanie opłaty

Pobraną opłatę od użytkowników końcowych jednostka gastronomiczna przekazuje corocznie na wskazany rachunek Urzędu Marszałkowskiego województwa, w którym pobrano opłatę. Opłatę należy przekazać w terminie do 15 marca. Pierwszy obowiązek odprowadzania pobranej opłaty w 2024 r. jest w terminie do 15 marca 2025 r.

4. Rejestracja w BDO i sprawozdawczość

Każdy prowadzący jednostkę handlu i jednostkę gastronomiczną, w której należy pobierać opłatę od użytkownika końcowego jest zobowiązany do wpisu w rejestr BDO w zakresie tego obowiązku:

Dział II tabela 8 dla każdej jednostki odrębnie.

Sprawozdanie składa się corocznie w systemie BDO w terminie do 15 marca za rok poprzedni na podstawie informacji zebranych w ewidencji. Sprawozdanie składa się do UM właściwego ze względu na miejsce pobierania opłaty. Pierwsze sprawozdanie należy złożyć do 15 marca 2024 r., na postawie prowadzonej ewidencji od 24 maja 2023 r. do 31 grudnia 2023. Kolejne sprawozdania obejmują okresy całego roku.

Powyższe sprawozdanie stanowi część składową:

- Sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami, a dokładnie jest to Dział III Tabela 4 tego sprawozdania. TERMIN SPRAWOZDANIA: 15 MARCA ZA ROK POPRZEDNI

IV. Coroczna opłata wprowadzającego do obrotu produkty SUP

1. Obowiązek corocznej opłaty wprowadzającego produkty SUP

Od 1 stycznia 2024 r. zaczną obowiązywać również przepisy dotyczące obowiązku corocznej opłaty wprowadzającego do obrotu produkty SUP. Wprowadzającym zazwyczaj są producenci lub importerzy tych produktów, jednak w pewnych sytuacjach takimi wprowadzającymi będą również prowadzący jednostki handlu i jednostki gastronomiczne (bar, restauracja, kawiarnia).

Jeżeli prowadzący takie jednostki zleci produkcję opakowań objętych przepisami SUP (np. „brandowane kubki lub pojemniki na żywność lub reklamówki” z naniesieniem jego znaku towarowego, to odpowiedzialność za te produkty będzie spoczywać na zlecających.

Jeżeli taki przedsiębiorca zakupi za granicą takie produkty nawet bez jego znaku towarowego celem udostępnienia ich na rynku krajowym, to również będzie odpowiadał za te opakowania.

W przypadku paczek i owijek (opakowanie wykonane z elastycznych materiałów) wprowadzającym do obrotu te produkty jest podmiot pakujący żywność przeznaczoną do bezpośredniego spożycia z paczki lub owijki bez żadnej dalszej obróbki np. kanapka w folii, hot-dogi, burgery, frytki w torebce.

W związku z wprowadzaniem do obrotu wynikającym ze zlecenia produkcji pod własnym znakiem towarowym, przywozem produktów SUP do kraju oraz pakowaniem żywności do paczek i owijek należy odprowadzać coroczną opłatę do Urzędu Marszałkowskiego województwa, w którym przedsiębiorstwo ma zlokalizowaną Siedzibę podmiotu. Coroczna opłata ustalana jest na podstawie masy wprowadzonych opakowań i stawek jednostkowych, które określono w rozporządzeniu. Wysokość stawek opłaty corocznej: 0,10 zł za 1 kg opakowania

Opakowania objęte coroczną opłatą i wprowadzane przez bary, restauracje, kawiarnie to najczęściej opakowania wyprodukowane z oznaczeniem/logo tej jednostki gastronomicznej: brandowane kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka; brandowane pojemniki na żywność, tj. pojemniki takie jak pudełka z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która jest:  przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos, zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie, w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia; brandowane lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego; paczki i owijki wykonane z elastycznych materiałów zawierające żywność przeznaczoną do bezpośredniego spożycia z paczki lub owijki bez żadnej dalszej obróbki;

(Wyjątek: to opakowanie, niezależnie od logo/oznaczenia, wprowadzane przez pakującego żywność.)

Uwaga! Wprowadzającym do obrotu jest również podmiot, który nabywa opakowania poza Polską, bez znaczenia na ich oznakowanie lub nie logiem.

2. Ewidencja wprowadzanych produktów SUP

Od wejścia w życie przepisów tj. już od 24 maja 2023 r. należy prowadzić ewidencję wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym produktów/opakowań. Ewidencja wprowadzonych opakowań SUP może być prowadzona w postaci papierowej albo elektronicznej i powinna zawierać informacje o masie wprowadzenia poszczególnych produktów, a w przypadku kubków i pojemników o ich liczbie oraz o zawartości tworzyw sztucznych w tych opakowaniach. Ewidencja prowadzona jest przez Siedzibę podmiotu.

3. Przekazywanie opłaty

Naliczona od 1 stycznia 2024 r. opłata wprowadzającego produkty SUP zgodna z prowadzoną ewidencją przekazywana jest do 15 marca po zakończeniu roku na rachunek Urzędu Marszałkowskiego zgodnego z Siedzibą wprowadzającego. Opłata za rok 2024 będzie przekazywana w terminie do 15 marca 2025 r.

4. Rejestracja w BDO i Sprawozdawczość

Wprowadzanie do obrotu produktów SUP objęte jest obowiązkiem rejestracji w BDO w tym zakresie. Podlega również opłacie rejestrowej oraz opłacie rocznej za BDO. Podmiot zobowiązany jest uzyskać w tym zakresie wpis dla Siedziby firmy w Dziale II w tabeli nr 6.

Sprawozdania wprowadzających produkty SUP składane są corocznie w systemie BDO w terminie do 15 marca po zakończeniu roku, którego sprawozdanie dotyczy. Pierwsze sprawozdanie należy złożyć do 15 marca 2024 r., na postawie prowadzonej ewidencji od 24 maja 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. Kolejne sprawozdania obejmują okresy całego roku.

Powyższe sprawozdanie stanowi część składową sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami, a dokładnie jest to Dział III Tabela 5 i 6 tego sprawozdania.

TERMIN SPRAWOZDANIA: 15 MARCA ZA ROK POPRZEDNI

 

PODSTAWA PRAWNA:

- Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1903 oraz z 2023 r. poz. 877)

- Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami (Dz.U. z 2023 r. poz. 2679)

- Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie stawek opłaty na pokrycie kosztów zagospodarowania odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2686)

 

 
 
Jeśli nie życzysz sobie otrzymywać biuletynu kliknij tutaj
2020 © BIODEGRADOWALNI.pl
- wszelkie prawa zastrzeżone -